Karrierje elején két unokatestvérével, RZA-val és ODB-vel (R.I.P.) működtek közös projekteken. GZA a klán legidősebb tagjaként stílszerűen kiadta a Wu történelmének első szólóalbumát. 1990-ben a Words from the Genius című lemez mérföldkő volt NYC hiphop életében. Az 1990-es évek elején sokak számára már ismert hangzásvilágú lemez rövid idő alatt felkerült a város hihphop világának egére. Az 1993-as Wu Tang Clan bemutatkozó Enter the Wu-Tang (36 chambers) című remek művet követően - melyet jómagam mindenidők legjobb hiphop albumaként jegyzek - sem állt meg az élet. Sőt, ezután GZA két aranylemezzé váló szóló albummal jött ki. 1995-ben a Liquid Swords olyan trackeket tartalmazott, mint például a 4th Chambers Ghostface Killah, RZA és Killah Priest közreműködésével vagy a Shadowboxin' Method Man-nel. Az albumon megkibontakozni látszott GZA lirikai zsenialitása, különleges rímtechnikája számról-számra sokkolja a mai napig a hallgatókat. Például a Labels című számban különböző lemezkiadó cégek neveit foglalja őrült rímekbe: "TOMMY ain't my motherfuckin' BOY / When he fake moves on a nigga you employ / Well I'll EMIRGE off ya set, now ya know God damn /I show LIVIN LARGE niggaz how to flip a DEF JAM".
Az 1999-ben kiadott, később szintén aranylemezzé vált Beneath The Surface című nagylemez az átlag hallgató számára befogadhatóbbra sikeredett az ütemek terén. Külön kielemelendő a dudolós lemez címadódal Res háttérvokáljával. A lemez egy részének arculatát egy fiatal producer Arabian Knight adta meg illetve a régi arcok RZA és Allah Mathematics keze nyoma figyelhető még meg a lemezen. Számomra audiális orgiát jelent a Hip Hop Fury című szám, melyben feltűnik a fiatal, tehetséges Hell Razah illetve arcok a Royal Fam nevű bandából Timbo King és Dreddy Krueger személyében.
GZA negyedik szólóalbuma 2002 telének elején jelent meg The Legend of the Liquid Swords címmel. Az előző lemezhez hűen megmaradtak a lágyabb dallamok, viszont a gyilkos rímek továbbra is szedik áldozataikat. Említendő a jóértelemben vett kopogós alapra készült Fame című dal, melynek zenéjét az régi arc, Arabian Knight készítette. Ez a lemez Gary Grice-től megszokott színvonalával remekül beépül a sorozatba.
Másfél évvel ezelőtt, 2005 őszén látott napvilágot GZA ötödik szólóalbuma Grandmasters címen. A lemez egészén a Cypress Hill-es bakelit orvgyilkos DJ Muggs működött közre. Minden track alá a kivételes ütemérzékkel megáldott nagymester gyártotta a húzós ütemeket. GZA poetikájának sokszínűségét példázza a Queen's Gambit című szám, melyben NFL csapatok neveit foglalja rímbe, melyek elsődleges értelmezésben egy lány meghódításáról szólnak.
GZA úgy használja szavait, mint egy tanult Shaolin a kardját. Mikor kell mélyen szúrja ellenfeleibe, azonban mikor kegyelemre van szükség a tokjában hagyja azt. A hosszű évek során stílusa elsődleges hitvallása: A kevesebb néha több mondás alapján változott és fejlődött tökéletessé.
Legfőbb témája a street life, a bűntények, a sakk, a Nation of Gods and Earths tanításai illetve a mindig aktuális ostoba MC-k földbe döngölése.
Számat, közreműködéseit a GZA név mellett különböző álnevek publikálta már. Ilyenek például: Allah Justice (Original 5% name) / God Zig-Zag-Zig Allah / The Genius / The Head / The Master / Maximillion / GZApacho
Írta: Benke Márk
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.